-
VIKING KONTROLL AS:
Takstmann
-
NAF Senter Dal:
Teknisk leder / Arbeidende formann
-
Hedin Performance Cars:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Volmax AS:
Påbygger
-
Auto-skade AS:
Kundemottaker og takstansvarlig
-
Autovia AS:
Verksmester / kundemottaker
-
Bilia Insignia:
Salgssjef, Insignia
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
Lansert i USA
Forsmak på stor familie-SUV
Mazda har lansert sin nye CX-90 på det amerikanske markedet. Den kommer ikke til Europa, men er likevel en pekepinn på hva vi har i vente mot slutten av året.
Det kommer et rush av nye SUV-er fra Mazda basert på en helt ny plattform. I Norge har vi allerede fått den ladbare hybriden CX-60, men den kommer også en større CX-80 med tre seterader mot slutten av inneværende år.
For Amerika og en rekke andre markeder blir modellporteføljen CX-50, CX-70 og CX-90, og det er sistnevnte – familiens største medlem – som nå er avduket.
Mest punch på bakhjulene
Den nye plattformen er bygget for bakhjulsdrift, men CX-90 får firehjulsdrift som standard. Dog vil rundt 80 prosent av effekten gå til bakakselen under normale forhold, mens inntil 50 prosent kan sendes til forhjulene om forholdene krever mer grep der.
I USA tilbys bilen med to alternative drivlinjer – en ladbar hybrid med 2,5-liters firer og elmotor integrert i den 8-trinns automatkassen. Samlet effekt er 323 hestekrefter og maks dreiemoment 500 newtonmeter.
Vi får ikke oppgitt elektrisk rekkevidde, men batteripakken på 17,8 kWt tilsvarer den som i CX-60 gir en rekkevidde på 63 km. Ifølge Mazda har bilen firehjulsdrift også når den kjøres helelektrisk.
Alternativet til den ladbare er en 6-sylindret turbomotor på 3,3 liter kombinert med 8-trinns automat og firehjulsdrift. Denne varter opp med 340 hk og 500 Nm.
Premium
Amerikanske journalister som overvar presentasjonen, fremhever et påkostet interiør med skinn og treverk. CX-90 kan leveres med seks, syv eller åtte seter. Om ønskelig kan andre seterad leveres med to «kaptein-stoler» i stedet for benk.
Det høres litt snaut ut i dagens marked med en 12,3-tommers infotainment-skjerm, men Mazda har heldigvis beholdt innstillingshjulet mellom setene for alle hovedfunksjoner i stedet for å flytte disse til en berøringsskjerm.
Som sagt vil du ikke få se CX-90 hos din norske Mazda-forhandler, men CX-80 som skal vises mot slutten av året vil nok ha mange av de samme egenskapene i tillegg til å være tilpasset europeisk smak og våre utslippskrav.